Nemrég számoltunk be a több mint 1 km magasra tervezett monstre felhőkarcoló terveiről és az emeleteket 60 km/h sebességgel aprító szupergyors liftről és máris itt a következő, de az előzőeket nagyságrendekkel felülmúló megalomán elképzelés: űrlift, amely 36.000 km magasra szállítja a kőgazdag és bevállalós űrturistákat.
A japán Obayashi kivitelező cég mérnökei mertek nagyot álmodni. A projekt megvalósítását nagy vonalakban úgy képzelték, hogy a Föld körül 96.000 km magasan (kb. a 1/4 távolság a Föld és a Hold között) egy ellensúly keringene és a közel 100e km magasan lévő végpont és a földi bázisállomás között szénszálas nanocsöveket feszítenének ki, melyek 20-100-szor erősebbek mint az acél és legalább ennyiszer könnyebbek is. Ilyen szénszálas nanöcsövek egyébként a kilencvenes évek óta léteznek.
A kapszula, amelyet valószínűleg majd egy mini hotelnek kell kialakítani, egyszerre 30 embert tudna az űrbe szállítani. 200 km/h sebességgel emelkedne, de így is több mint 1 hét alatt tenné meg a 36.000 km-es távolságot. Az egyik elképzelés szerint a meghajtásról lineáris mágneses motorok gondoskodnának, a végállomáson pedig napkollektorokból nyernék az energiát.
Ha utánanézünk, akkor kiderül, hogy az űrlift koncepció nem a japánok hirtelen agymenése, hanem régóta foglalkoztatja az emberiséget. Először 1895-ben (!) Konstantin Tsiolkovsky (lengyel származású orosz rakétatudós, feltaláló) fejében fordult meg az ötlet, de 2000 óta a NASA kívánságlistáján is szerepel, sőt Sergey Brin-t a Google egyik alapítóját is meglehetősen foglalkoztatja a téma.
A NASA már költségeket is számolgatott. Jelenleg kb. 22.000 dollárba (4,7 millió Ft) kerül 1 kg utas/poggyász/bármi űrbe juttatása, míg az űrlifttel egy testesebb utas csomagokkal (150 kg) űrbe szállítása mindössze 222 dollár (kb. 50e Ft). Ez persze csak az egy főre vetített energia / „üzemanyag” bekerülési költsége és nem egy tervezett jegyár:) így a kivitelezés költsége sincs benne nyilván.
A japán Obayashi oldaláról azonban semmi részlet, újdonság. Olyan, mintha azt adták volna ki közleményben, hogy 2040-re plázát építenek a Marsra. Így valószínűleg csak előkaptak a múltból egy kellően izgalmas témát, amivel egy rövid időre magukra vonhatják a figyelmet, hiszen ők építik a 634 méter magas Tokyo Sky Tree tornyot.
Akit mélyebben érdekel az űrlift téma:
- Space Elevator (Wikipedia)
- Audacious & Outrageous: Space Elevators (NASA)
Korábbi űrutazós, űrturistát posztok:
- Űrhotel intergalaktikus kilátással 200 millió/hét
- Fapados űrturizmus – Léggömbbel a világűrbe
- Sztratoszféraugrás 40 000 méterről 1790 km/h-val – merész
- 10 000 G-s mágnesparittya
- Esküvői gyűrű az űrből
- Omega Speedmaster Moonwatch – Alaska project -148 +260 °C
- A svájci Bernhard Lederer jubileumi tourbillonnal tiszteleg Gagarinnak
3 hozzászólás