Alig dőlt meg a széllel hajtott járművek 10 éves sebességrekordja, a britek most egy 100 éve rendíthetetlen csúcsot próbálnak letaszítani majd trónról. A "Világ leggyorsabb vízforralója" néven elhíresült gőzüzemű járgány pedálját a brit Charles Burnett igyekszik majd széttaposni. A rekordkísérletre hol is máshol kerülhetne sor, mint a kaliforniai Mojave sivatagban, ahova úgy szállították át a gépet a szigetországból.
A kihívást Fred Marriott 1906-os 204 km/h-s rekordja jelenti, melyet a Stanley Steamer névre keresztel gőzmasinájával állított be. Később saját maga még megpróbálta túlszárnyalni, de a kísérlet során balasetet szenvedett, melybe majdnem belehalt. Ennek ellenére a legtovább élő sebességrekordot sikerült összehoznia. Az 1900-es évek legelején egyébként sokkal több gőzautót adtak el mint benzineset, mert sokkal gyorsabbak és megbízhatóbbak voltak. Aztán a 20-as években jött a fordulat, amikor az akkor legnépszerűbb Ford T modell ára a tömeggyártásnak köszönhetően nagyjából nyolcad annyi lett mint a gőzös Stanleyé.
A XXI. századi gőzgépnek nem sok köze van a Stanleyhez, azon kívül, hogy szintén gőz szolgáltatja a lóerőket. Szénszalas és alu karosszéria öleli körbe az acél vázat és több mint 10 évig fejlesztették. A modern és könnyű anyagok ellenére a 8 méter hosszú gőzrakéta közel 3 tonnát nyom. Az acél szerkezet 12 bojlert és összesen több mint 3 kilométernyi fém csövet rejt magában, melyek percenként 50 liter desztilált hidegvizet transzformálnak 400 fokos gőzzé. A pusztító hőmérsékletű és erejű gőz a hangsebesség duplájával tör utat magának a turbinák felé, melyeket 13 000-es fordulatra felpörgetve akár 270 km/h sebességig gyorsíthatja az óriás vízforralót. A lassításban a fékek mellett egy fékezőernyő is besegít. A jelenlegi próbafutamokat követő hivatalos rekordkísérletre majd nyár elején, júniusban kerülhet sor.
11 hozzászólás