Tizenegy külszíni bányájával és az évente kitermelt 45 millió tonna szénnel, a Kuzbassrazrezugol (Кузбассразрезуголь) vállalat nemcsak az orosz föderáció, de a világ legnagyobb szénexportőre is egyben. Legnagyobb bányáját, a Bachatskyt évente egyedül 8,7 millió tonna szén hagyja el. Ezt a rettenet mennyiséget igyekeznek a lehető leghatékonyabban elszállítani. Ebben segít a világ legnagyobb dömpere a Belaz 75600-as.
A Bachatskyt 64 évvel ezelőtt 1949-ben nyitották meg, 1964-es államosítása óta pedig mostanra duplázódott a kitermelt szén mennyisége. A világon az első bánya, ahol 1966 óta külszíni fejtéssel dolgoznak. Jelenleg 63 teherautó hordja fel folyamatosan a szenet a 300 méter mély kráter aljáról a bánya felső peremére, köztük négy 7560-as szörnyeteg, amelyeket 2006-ban állítottak csatasorba.
A Belaz, ami valamelyik déli nyelven kissé félrehalva még szépséget is jelenthetne, a fehérorosz ipar remeke. A giga dömper 14,5 méter hosszú, 9,25 méter széles (3 sáv!), 7,22 méter magas (ferihegyi gyorsforgalmin csokorba szedné a felüljárkat) és üresen is 260 tonnát nyom. Ezen felül még 320 tonna rakománnyal terhelhető, azaz 140m3 szénnel púposra pakolva a megengedett össztömege 580 tonna. Ez nagyjából 3-4 vagon kapacitásának felel meg.
Ezt megpakolni sem egyszerű, bár a bányában dolgozó 29 exkavátor sem egyszerű. Méret függvényében egyszerre 45-60 m3 szenet tudnak felmarkolni, azaz 3-4 merítéssel megtöltik a megtölthetetlennek tűnő űrt. Ez még a Bagger 288-astól sem lenne rossz teljesítmény, pedig a Bagger buldózert eszik reggelire.
Miután felküzdötte magát a mélyből a peremre, a 320 tonnás rakományt egy masszív hidraulika billenti ki a rendeltetési helyére. A rendszerben 600 liter olaj van 165 barra besűrítve, hogy a platót meg tudja mozdítani.
A 4 méter átmérőjű kerekek egyenként 8 tonnát nyomnak és 1 millió rubelbe (7,2M Ft) kerülnek. Senkinek sem jó, ha elgurul. Első tengelyen 1-1, míg hátul dupla kerekek tartják a rettenet terhet. A kerékcseréhez külön, egyedileg fejlesztett gép kell.
Motor, teljesítmény: a hat keréken gördülő erőd gyomrában egy 78 literes (78.000 cm3!) motor dolgozik. A V18-as Cummings QSK-78 típusú dízelmotor 3500 lóerő és 13.700 Nm nyomaték leadására képes. Csak a motor maga akkora, mint egy harckocsi: 3,3*1,7*2,4m és 11,3 tonna. Ez a teljesítmény a 500+ tonnásra megpakolt dömpert 64 km/h sebességre képes gyorsítani, amivel városban már büntető pontot is lehet gyűjteni, ha beengedik.
A masszív géphez masszív árcetli is társul. A Belaz 75600-as listaára $5,5 millió (1,25 Mrd Ft). Egy Bugatti Veyron helyett nyilván ezt választanám. Opcióként rendelhető: légkondi, extra légszűrő/levegő tisztító, extra fűtés, fűtött tükrök, rádió, riasztó rendszer, mely nagyfeszültségű vezetékekhez közelítve figyelmeztet.
A sofőrök váltják egymás két 12 órás műszakban, de a gépek egész évben 0-24-ben üzemelnek, de minden tizedik napon karbantartáson esnek át. Egy 12 órás műszak alatt a Belaz 150km tesz meg (végig emelkedőn), 5-7 ezer tonna követ mozgat meg és 2000-2500 liter üzemanyagot zabál fel (kár, hogy nem szénnel üzemel…) Egy-egy jármű évente 100.000 km-t tesz meg és általában 6-7 évig 600-700ezer km-ig semmi komolyabb gond nincs velük.
A 2006-ban csatasorba állított 4 db Belaznak lassan befellegzik, de a tavalyi MINExpo kiállításon bemutatták az utódját, a Belaz 75603-ast, amelyben már egy 3800 lóerős motor dolgozik és 360 tonna szén egyidejű elszállítására képes.
És végül egy remek orosz klip, ahol a Belaz 75600-as üldözőbe vesz egy kisebb autót egy vidéki földúton:
2 hozzászólás