A június 14-15-i hétvégén megrendezett 76. Le Mans-i 24 órás versenyen az Audi, ha szoros versenyben is — a második helyezett, szintén dízel, Peugeot 908 HDi FAP még körön belül volt –, de megint elverte az egész mezőnyt a brutálisan erős és gyors R10 TDI dízel-versenyautóval. A következő négy helyet pedig szintén az Audi és a Peugeot autói foglalták el. Az első benzines célbaérkező, egy Pescarolo-Judd 01, 19 kört kapott a győztestől. Ezek után mondja valaki, hogy a dízelek kelletlen, lomha, kerregő, füstölő vackok, amiket igazi autóbuzi, főleg a versenytechnika területén, legfeljebb csak bottal piszkál…
Az Audi, az utcai márkaimázsnak megfelelően, 2006-ban tért át a dízelüzemű hosszútávú versenyautókra, azóta az R10 27 versenyéből 14-et megnyert, beleértve a 2006-os, 2007-es és 2008-as Le Mans-t is. A kocsi szíve és lelke az 5499 cm3-es 90°-os hengerszögű alumínium V12 TDI motor, melyet két Garrett turbófeltöltő lélegeztet. Teljesítményét a versenyekre a tartósság érdekében elektronikusan visszafogják, de aggodalomra nincs ok, így is megvan 650 Le és 1100 Nm, ez utóbbi ráadásul a teljes hasznos fordulatszám-tartományban, vagyis 3000 és 5000 között. Így aztán az R10 motorja erős és rugalmas, ráadásul a benzines versenytársakhoz képest keveset fogyaszt — egyetlen hibája, hogy állítólag túl nehéz (kb. 200 kg).
A váltó ötsebességes, szekvenciális; a hajtás természetesen hátul van, Quattróról pályaversenyzésben szó sem lehet. A lassításokról — és mellesleg az éjszaka igen látványos izzásról — Brembo karbonfékek gondoskodnak, míg a gumikat a Michelin szállítja. A monocoque karosszéria nyitott, és mindenféle szénszálas anyagokból építkezik; súlya a motorral együtt 900 kg. És a vége marad a slusszpoén: a Le Mans-i dízelautók (a Peugeot is) annyira erősek, és annyival verik a teljes benzines mezőnyt, hogy — jórészt reklámcéllal — bőven megengedhetik maguknak a teljesítményt folytó részecskeszűrők beépítését.
De azért ne higgyük — a Vorspurg jegyében –, hogy minden nagyon is jól van így, ahogy most van, hiszen a jelenleg érvényes szabályok szerint épített dízel hosszútávfutók állandó jelleggel földbedöngölik benzines társaikat, tehát az előírások túlságosan is kedveznek nekik. Ráadásul saját fülemmel is tapasztalhattam, hogy a dízeleknek a turbó, a részecskeszűrő és az alacsony fordulatszám miatt csak egy kis lagymatag és földöntúli turbinahangjuk van — hol van az egy tisztességes Corvette durrogó ordításától…
8 hozzászólás