A nem hibrid, hanem 100%-ban elektromos meghajtású járművek legnagyobb hátránya ugyanaz, mint bármilyen aksis eszköznek (pl. mobiltelefon, laptop stb.) hogy kevés ideig bírják egy feltöltéssel, egy elektromos jármű esetében ez ugye pedig a maximális hatótávolságra vetíti rá bélyegét. Így amíg egy elektromos bringa vagy kisautó tökéletes választás lehet munkábajáráshoz, napi max. 50km-es ingázáshoz, addig ennek az amúgy lényegesen zöldebb (bár indirekt módon továbbra is szennyező) technológiának az alkalmazása távolsági buszokban vagy kamionokban egyelőre nem tűnik jó ötletnek.
A Volvo Group és az új metrószerelvények kapcsán ismerősnek hangzó Alstom egy elsőre szinte minden irányból megkérdőjelezhető elektromos meghajtáson dolgozik, de lehet csak mi nem hisszük el, hogy van értelme és gazdaságosan kivitelezhető. Az új generációs elektromos Volvo kamionokat áramszedővel szerelnék fel, de nem a magasban kifeszített vezetékekből szippantaná az előrehaladáshoz szükséges energiát, mint a 74-es trolibusz, sokkal inkább hasonlít gyermekkorunk kötöttpályás nyolcas alakban köröző versenyautóihoz.
A svéd mérnökök a bázis közelében felépítettek egy negyedmérföldes, 400 méteres tesztpályát. A mágneses indukciós elven működő áramszedő pedig érintkezés nélkül tudja felvenni a pályában futó 750V magasfeszültségű vezetékekből a kraftot, így a sok kérdőjel közül legalább a súrlódással járó gyors kopás, amortizáció kérdése legalább kipipálva.
A sajtóközlemény a következőket említi, mint előnyök:
- Folyamatos energiaellátás
- Kisebb méretű és kapacitású aksik
- És természetesen zöldebb üzem, ami az egész projekt célja
Mi pedig a következő hátrányokat vagy megválaszolatlan kérdéseket látjuk:
- kötött pálya (ott a vonat helyette, ez miért lesz jobb?, az e-kamion sem fog letérni az e-autópályáról, olyan, mintha sínen haladna, nem tud elmenni végig a gyártól az áruházig)
- iszonyat költséges lehet, főleg utólag kiépíteni (légkalapáccsal nekiesnek majd a svéd E4-esnek?) és karbantartani sem lesz olcsó mulatság
- érintésvédelem? főleg esőben és a két nagyfeszültségű vezeték egy lépésnél is közelebb van egymáshoz
- Miért lesz ez jobb mint egy (elektromos) vonat?
Kapcsolódó posztok
- RYNO – Élet egy keréken
- Brutális AUDI e-kamion koncepció
- Átlátszó kamionok a biztonságos előzéshez
- iMove – Ilyen lehet az Apple elektromos autója 2020-ra?
- Android Wear-es okosóráról vezérelhetőek az új Hyundai BlueLink autók
- 38 tonnás kamion repül át egy Lotus F1 felett
- Toyota Tacoma Polar: 9500 km egy tankolással – Irány a Déli-sark!
- BMW i8 LCD kijelzős luxusslusszkulcs
- Best of Frankfurt Motor Show 2013
15 hozzászólás