A világ legnagyobb repülő ojjektuma 92 méter hosszú. Összehasonlításképpen: egy 25 méteres medencével hosszabb, mint egy Boeing 747-es, de 10 méterrel lekörözi az eddigi monstrumot az Antonov An-225-öst. A mutáns bálna méretű HAV 304 Airlander 10 léghajót a brit Hybrid Air Vehicles gyártja, darabját 100 millió dollárért (2,3 milliárd Ft). Az über léghajó akár 3 hétig képes a levegőben maradni, távirányítható és vízen is képes landolni. Kis színes, hogy a cégbe az Iron Maiden énekese, Bruce Dickinson is beszállt 100 millió forintnyi befektetéssel.
A héliummal töltött bálnatestet négy, egyenként 350 lóerős V8-as motorral meghajtott propeller a kis oldalszárnyak segítségével könnyedén emeli a levegőbe. A jármű azért annyira nem zöld, mint gondolnánk: naponta 4000 liter üzemanyagot éget, és 21 napig képes a levegőbe maradni, így nem nehéz kiszámolni, hogy a rakomány mellett 84 tonna üzemanyagot is a levegőbe kell emelnie a 38 tonna önsúlyú léghajónak. Tervezett maximális kapacitása: 200 tonna. A masszív tömeg és jókora test ellenére a bálna 160 km/h sebességgel tud úszni a levegőben.
Természetesen a szörny építése nem a szabad ég alatt történik, hanem egy megfelelő méretű hangárban. Érdekesség viszont, hogy a hangárt nem kellett felhúzni, mert az már 1920-ban megépítették Londontól alig 100 km-re, hiszen itt készült az R101-es léghajó is, ami annak ellenére, hogy közel 100 éves fejlesztés, több mint kétszer akkora volt, mint az Airlander: 237 méter! Az 1937-ben épült Hindenburg Zeppelin pedig 245 méter hosszúra nőtt, amihez 41 méteres átmérő párosult. Végtelen gyomra pedig 200 ezer m3 (200 millió liter) hélium befogadására volt képes. Nem volt olcsó megtankolni. A kis ebihal a Boeing 747-es:
A Hybrid Air Vehicles jövőre 10 db 304-es Airlander gyártását, értékesítését tervezi, a következő években pedig összesen 600-1000 db eladást szeretnének. Az első személyszállításra is alkalmas járat már 2 éven belül, már 2016-ban elindulhat.
1 hozzászólás