A hangsebességnél gyorsabb repülés számos nehézséget vett fel, ami hangsebesség alatt nem jelent problémát. Hiába rövidülne az utazási idő nem igazán üzemeltethető gazdaságosan, így a Concorde óta a szuperszonikus repülés megmaradt a vadászgépek privilégiumának, hiszen a nagyhatalmaknál a hadászat az egyik „a pénz nem számít” iparág.
A szuperszonikus utasszállítók, így a Concorde esetében is további probléma volt a kapacitás kérdése. Míg a Concorde-on jó esetben 144-en utazhattak, addig egy Airbus A380-as akár 853 utassal (economy konfigurációban) is képes felszállni. Ennek ismeretében még meglepőbb az oroszok terve, akik éppen egy 200 tonna teherbírású katonai teherszállító megvalósíthatóságán dolgoznak, amely 2000 km/h sebességre lenne képes, hatótávolsága pedig 7000 km.
A rettenet gép 4-5 darab Armata platformra épülő nehézpáncélost vagy 8-10 könnyűpáncélos harckocsit tud befogadni a gyomrába. A 853 utashoz képest ez a szám elsőre kevésnek tűnhet, de a pusztító Armata darabjának súlya 45-55 tonna (!), annak függvényében, hogy a megrendelők hány föld-levegő rakétát ikszeltek be az opciós extralistáról.
2024-ig egy 80 db PAK TA szuperszonikus katonai teherszállítót számláló flottát terveznek beújítani az oroszok, ami azt jelenti, hogy 3 órán belül egy 7000 km sugarú körbe szinte bárhol le tudnak pakolni egy 400 db Armata nehézpáncélosból vagy 900 db könnyűpáncélosból álló hadtestet, hogy azok utána 65-75 km/h sebességgel bármin átgázolva megközelítsék a célpontot.
Az oroszok persze mindig is jók voltak óriásgépek építésében, gondoljunk csak az Antonov An-225-re (640 tonna összsúly) vagy a Kaszpi tengeri szörnyekre az ekranoplánokra. Igaz nem repülő, de azért a monstre légpárnás katonai járgány, a Zubr sem semmi, főleg amikor 2013-ban váratlanul meglepte a békésen strandolókat.
nincs hozzászólás