Garmin nüviCam LMT teszt – navigáció fedélzeti kamerával

By  | 

Az autókölcsönzők horror áron 10-20 eurós napi díjért kínálják az opcionális navigációs eszközöket, ami egy kisautó esetén akár meg is duplázhatja a bérleti díjat, így nagyon megörültünk, amikor belga autós körutazásunk (beszámoló hamarosan) előtt pár nappal egy nüviCam LMT készüléket kaptunk tesztelésre a Garmin hazai képviseletétől.

A Garmin csúcsmodellje nem egy átlagos navi, az élő forgalmi információkkal és ingyenes élettartam frissítéssel támogatott Európa térkép mellett, integrált fedélzeti kamerával (dashcam) érkezik, mely folyamatosan rögzíti a történéseket, figyel, segít megelőzni a ráfutásos baleseteket és sávelhagyás esetén is figyelmeztet. Külön csemege a FourSquare-ből táplálkozó POI (érdekes pontok) adatbázis kiegészítés. A Garmin nüviCam LMT megmutatja, hogy az okostelefonok mellett is van még létjogosultságuk a navigációs céleszközöknek. Nézzünk részletesen!

Unboxing, megjelenés, beüzemelés

A dobozban a navigációs készülék mellett egy szélvédőre rögzíthető tartókonzolt, egy szivargyújtó kábelt, egy USB kábelt, egy TMC antennát, egy 4GB-os micro SD kártyát és egy magyar nyelvű használati útmutatót találunk.

garmin-nuvicam-lmt-doboz-box

A konzol szélvédő felőli tapadókorongos végének felcuppantása könnyen megy, de még ennél is egyszerűbb a navi bepattintása, hiszen az erős mágneses csatlakozó szinte a kezünkből kirántva a helyére szippantja és egy fekvőrendőr sem fogja kibillenteni pozíciójából. A szivargyújtós tápkábel nagyon praktikusan nem a naviba, hanem a konzolba fut, így ha megálltunk valahol és nem szeretnénk, hogy feltörjék az autót vagy indulás előtt kézben tartva szeretnénk megtervezni az utat, akkor csak simán lekapjuk. De ezt csak rövid időre tegyük, ugyanis az aksi legfeljebb 30 percig bírja!

garmin_nuvicam_LMT_navigacio_teszt_03
garmin_nuvicam_LMT_navigacio_teszt_05

A konzol rögzítésére visszatérve, ami kevésbé egyértelmű és könnyen belefuthatunk abba a hibába, mint mi is, hogy a konzolt nem úgy kell a szélvédőre ragasztani, hogy alulról tartsa a készüléket, hanem úgy hogy azt felülről tartsa, felülről lógassa be. Ha alulról rögzítjük, akkor meredek szélvédő, pl. kisbuszok, egyterűek esetén szinte lehetetlen a vezető számára megfelelő szögben rögzíteni a navit, sőt a konzol a kameraképbe is belelóghat! Az első napokban így használtuk és bosszankodtunk is, mire rájöttünk a helyes módszerre.

garmin_nuvicam_lmt_teszt_04

Garmin nüviCam LMT nagyméretű 15,4 cm képátlójú (6”-os) 800×480 felbontású többérintéses TFT kijelzője napfényben is jól látható képet szolgáltat.

DashCam, fedélzeti kamera

A Garmin nüviCam legizgalmasabb egyedi funkciója az integrált fedélzeti kamera, ami folyamatosan rögzíti, amit az autóból látunk, legyen az az elsuhanó táj, egy koccanás vagy éppen önbíráskodás a kereszteződésben, ami mehet később Youtube-ra, de ennél többet is tud a kamera. A folyamatos rögzítés microSD kártyára történik full HD felbontásban, átlagos képminőségben. Az előttünk haladók rendszáma (ami bizonyítás során fontos lehet) a biztonságos követési távolságot tartva nem mindig olvasható le, csak ha előzéshez készülve belemegyünk a fenekébe, elhaladunk mellette vagy éppen pont koccanunk. A tesztvideón a 3:15-ös fordulólig jobb felülről szembefény volt:

A videórögzítés során 1 perces 63 MB-os fájlok kerülnek a kártyára folyamatos számozással, így a készülékhez járó 4 GB kártyára körülbelül 1 óra mozgókép fér el. Ha betelik a kártya, akkor a legrégebbi fájl, perc felülírásra kerül, így mindig az utolsó 60 perc anyaga található a háttértáron. Ha a beépített gyorsulásérzékelő ütközést észlel, zárolja a felvételt, az utolsó percek később sem kerülnek felülírásra. A GPS pedig mindig tárolja az esemény pontos helyét és idejét. A jobbra-balra elfordítható kamera lencsének köszönhetően beállíthatjuk, hogy mindig pontosan előre nézzen a kamera, bárhova is rakjuk a szélvédőn, csak a tartókonzolra figyeljünk, hogy ne lógjon bele a képbe.

garmin_nuvicam_LMT_navigacio_teszt_04

A dashcam nem csak rögzíti a történéseket, de figyel is helyettünk. Segít megelőzni a ráfutásos baleseteket azzal, hogyha túl gyorsan és túl közel érkezünk az előttünk haladóhoz, akkor hangjelzést ad, csakúgy, mint sávelhagyás esetén.

garmin_nuvicam_LMT_navigacio_teszt_11

Érdekes, a kamerához kapcsolódó további funkció még, hogy az úticélhoz közeledve a nüviCam megjeleníti a helyszín kamera által közvetített élőképét és azon egy jól látható nyíllal mutat a pontos épületre, így házszám nélkül sem jön zavarba. A funkció neve: Garmin Real Vision.

Sőt további kb. 64.900 Ft-ért opcionális tolatókamerával (BC-30) egészíthetjük ki a szettet, így a navi nem csak előre, hanem hátra is lát. Akár 13,7 méter hosszú verdára is felapplikálható. Beszerelése házilag nem ajánlott, szakszerviz javasolt. Az opcionális tolatókamerát nem volt alkalmunk kipróbálni, csak mint érdekességet említjük.

garmin_nuvicam_LMT_navigacio_teszt_07

FourSquare

Ha valaki nem ismerné a Foursquare illetve a Swarm app-okat: helymeghatározással rendelkező okostelefonnal becsekkolhatunk (check-in) különböző helyekre (éttermek, szórakozóhelyek, múzeumok, bevásárló központok stb.) megoszthatjuk ezt a tény 4sq ismerőseinkkel, megtekinthetjük a hely nyitvatartását, leírását, fotóit vagy mi magunk is értékelhetjük azt. (Természetesen a Pazar Shop!) Pár évvel később a Facebook is nyúlta a check-in funkciót, de helyértékelésben, felderítésben még mindig 4sq a király. Az eredmény egy 55 milliós közösség által folyamatosan épített és karbantartott adatbázis, ami navigációs szakzsargonnal élve jelenleg 65 millió POI-t tartalmaz. Ezzel nehéz versenyezni.

A nüviCam LMT-ben az utca/házszám és klasszikus POI-k mellett már beüthetünk Foursquare helyszíneket is (venue) úticélként. Mint keményvonalas 4sq usernek nagyon tetszett a funkció, volt például egy eldugott kastély, amit ez alapján találtunk meg, illetve éttermet is kerestünk segítségével.

garmin_nuvicam_lmt_foursquare_teszt_01

Navigáció

Alap. Higiénia faktor. A Garmin felső kategóriás készülékeként nyilván magabiztosan mutatja az utat. 3-4-5 sávos autópályán, bonyolultabb kereszteződésekben, le-felhajtók esetében jobbról beúszik egy panel a térkép fölé, amin megjelenik a környezet fotórealisztikus mása, sávokkal, felfestésekkel, táblákkal, akár egyéb tereptárgyakkal, amin egy egyértelmű lila vonal jelzi, hogy az autópálya sáv-labirintusban merre kell helyezkednünk.

Amitől viszont tényleg padlót fogtam, amikor az utazás végén beütöttem a brüsszeli repteret, lenyílt egy menü és olyan opciók közül választhattam, mint érkezés, indulás, hosszútávú parkolók, illetve bérautó leadás. Utóbbit kiválasztva kilistázta az összes a reptéren aktív céget, majd, amikor ráböktem, hogy a Hertz leadáshoz szeretnék menni, figyelmeztetett, hogy a bérautót tele tankkal illik leadni, betervezzen-e egy tankolást a reptérhez közeledve és az igenre kattinta ezt is hozzáadta. Előbbi a Direct Access funkció, ami bonyolult helyszíneken, mint pl. a reptér, parkolóházak, bevásárlóközpontok nem csak utca házszámra vezet, hanem pl. a kiválasztott bejárathoz, parkolóhoz.

Belgiumban a Brüsszel-Brugge-Anwerpen háromszögben hatalmas a forgalom, de zsúfolt utak és a szigorú 120 km/s-s autópálya és 70 km/h-s országúti sebességhatárok ellenére mindenki nagyon nyugodtan és nagyvonalúan vezet. A forgalom 95%-a 117-119 km/h sebességgel halad, a 123-mal érkező nem megy rá az előtte haladóra, ennek ellenére elengedik. Nincs erőfitogtatás, villogás a belső sávban, pedig lenne mivel. Nyilván ez annak is köszönhető, hogy a gyorshajtást masszívan büntetik, sok a fix és mobil kamera, amelyek rendre szerepeltek a nüviCAM POI adatbázisában a készülék pedig időben figyelmeztetett, ha kamera közeledett, de akkor is élesen sípolt, ha véletlenül átléptem az adott szakaszon megengedett max. sebességet.

garmin_nuvicam_lmt_foursquare_teszt_03

Fontos funkció még a forgalomfigyelés. Például az autópályán dugóba kerülve azzal nyugtat, hogy kijelzi, hogy még 3,1 km van vissza belőle, utána haladhatunk megint, csak ennyit kell kibírni, nem kilátástalan a helyzetünk, nem kell átülnünk másik autóba.

Kihangosító, Smartphone Link, hangvezérlés

További extraként a navi Bluetooth telefon kihangosítóként is szolgál, illetve szóbeli utasításokkal is vezérelhető.

A Smartphone Link app-ot (ios / android) telepítve pedig nem csak FM sávon, hanem online érkező valós forgalmi adatokat vagy időjárásjelentés is kaphatunk. A hátsó ülésen ülő utas is segíthet az út megtervezésben és célpontokat küldhet a készülékre anélkül, hogy a sofőrnek matatnia kellene vezetés közben.

A Garmin nüviCAM LMT ára

Mindent tudó csúcsmodell lévén mélyen a zsebünkbe kell nyúlnunk, a Garmin nüviCAM LMT ára 159.990 Ft, de ne felejtsük, hogy ezért egy fedélzeti kamerát is kapunk, illetve az élettartamra szóló térképfrissítés is beárazásra került. Ha pedig még ez sem lenne elég, akkor 64.900 Ft-ért beruházhatunk egy BC-30-as vezeték nélküli tolatókamerára is.