A Parrot nyáron mutatta be a rendkívül népes, 13 minidrónt felvonultató termékpalettáját, amelyiken az egyik versenyző egy igazi kuriózum: repülés mellett vízen járásban is tehetséges. A minidrón család tagjai saját nevet is kaptak, a Parrot Hydrofoil drónjait Orak (fekete színű) illetve Newz-ra (fehér) keresztelték. Nálunk ez utóbbi járt tesztelésen.
Az okostelefonról irányítható kis drón önmagában is megállja a helyét, és klasszikus quadcopterként repkedhetünk vele. Extra viszont, hogy a drónt 90 fokkal elforgatva egy hajótesthez illesztve, annak hajtóműveként üzemel, és nagyon agilisen akár 5,4 csomóval tolja előre a vízen.
Unboxing, összeszerelés
A hosszúkás dobozt kinyitva először a hungarocell hajótestet pillantjuk meg, azt leemelve találjuk a többi alkatrészt és a tenyérnyi (kb. 15 cm átmérőjű) drónt. A quadcopter összeszerelve érkezik, ehhez nem kell nyúlnunk, a dobozból kiemelve, feltöltést követően kész a repülésre.
Ha szárnyashajó üzemmódban szeretnénk használni, akkor némi szerelésre lesz szükségünk. A hajótest, a keresztmerevítők, az oldalsó stabilizátorok, a tőkesúly és a drón befogadására alkalmas 90 fokban hajtogatható „árboc” összeszerelése a mellékelt rajzos útmutató alapján egyértelmű. Csavarhúzó is érkezik a dobozban, a pillekönnyű szárnyashajó 10 perc alatt összeépíthető. Egyszerű, de mégis megvan az élmény, hogy mi raktuk össze.
FreeFlight 3 app
Mint minden Parrot drón, a Newz is okostelefonról irányítható (akárcsak a nagytesó Bebop), amihez az univerzális FreeFlight 3 alkalmazás legfrissebb verziójára lesz szükségünk. A drón feltöltését követően okostelefonunkkal a Newz néven megjelenő Bluetooth eszközre kell csatlakoznunk, majd elindítani a FreeFlight 3 app-ot. A sikeres párosítást követően saját nevet adhatunk a drónnak, illetve online regisztrálhatjuk a Pilot Academy-re. A beállításokban megadhatjuk, hogy milyen messzire engedjük el (Bluetooth miatt érdemes max. 20 méterben maximálni), valamint azt is, hogy az irányítás, fordulékonyság mennyire legyen könnyen irányítható. Illetve első indításkor választhatunk, hogy drón módban szeretnénk-e repkedni vagy inkább szárnyashajó üzemmódban csapatni a vízfelszínen.
Szárnyashajó üzemmód
Keressünk egy tavat vagy medencét! Több van, mint gondolnánk. Mi a Telenor székház feszített víztükrű látványmedencéjében bocsátottuk vízre. A medence egyébként a szuper öko-épületben lévő szerverterem hűtővizeként is funkcionál, és mivel a szerverek fűtik, így valószínűleg télen sem fagy be. Az ünnepélyes pezsgős felavatást viszont mérete miatt mellőztük.
A minidrónt a hajó vízszintes „árbocára” kell pattintani, azaz alapból a drón úgy ül a hajó tetején, mint helikopter egy repülőgéphordozó anyahajón. Azonban ahogy gázt adunk, és a quadcopter rotorjai felpörögnek, a drón az árboccal együtt függőleges helyzetet vesz fel, és elkezdi előre tolni, vagyis inkább húzni a vízen. Álló helyzetben, illetve félgázon a hajtótest és a két stabilizátor hungarocell elem félig a vízbe merül. Ha viszont odalépünk neki, és 1-2 másodpercig full gázon toljuk, akkor a hajótest látványosan kiemelkedik a vízből, és már csak a fekete szárnyak tartják fent a felszínen. Az így lecsökkent ellenállásnak köszönhetően a kis szárnyashajó 5,4 csomó, azaz kb. 10km/h sebességre képes. A hajó rendkívül stabil, teljes gázon is elránthatjuk a kormányt, 2-3 méteres íven azonnal és borulásmentesen megfordul.
Nem tudom, hogy a drón maga mennyire vízálló egyébként, hogy reagálna, ha nagyobb szél, hullám vagy saját ügyetlenségem folytán beborult volna, de szerencsére ilyen nem történt, a legbevállalósabb fordulókat is jól tűrte.
Drón, quadcopter üzemmód
A vízen úszó hajóról önkioldással nem tud a levegőbe emelkedni. Ki kell kötni a partra, kézzel ki kell pattintani a drónt az árbocról, a Freeflight 3 appban át kell állítani drón üzemmódba, és ezt követően vízszintes terepről tudunk a levegőbe emelkedni.
Drón üzemmódban a zöld „Take off” gomb megérintésével szállhatunk fel, ekkor automatikusan beizzítja a rotorokat, felszáll kb. 80 cm magasra, és ott egy helyben lebegve várja a további utasításokat. A kisebb drónok nem minden esetben tudják ezt a funkciót, pedig az egyik legfontosabb, főleg, ha gyerekek, kezdők ismerkednek első quadcopterkkel. Hiszen, ha bepánikolunk és elengedjük a „kormányt” akkor sincs baj, nem fog nekirepülni az ablaknak és nem fog lezuhanni, hanem egy helyben lebegve várakozik, amíg lehiggadva átgondoljuk a helyzetet. A leszállást, biztonságos földet érést (a Take off-hoz hasonlóan) egy „Landing” gomb könnyíti meg.
Ha már rutinosabban irányítjuk, akkor megpróbálkozhatunk különböző trükkökkel, de nem kell aggódni, ehhez sem kell mini Besenyei Péternek lennünk, ugyanis a látványos 360 fokos levegő akrobatika – a fel-leszálláshoz hasonlóan – előreprogramozott és gombnyomásra történik, csakúgy mint a 90, illetve a 180 fokos fordulat.
Maximum sebessége levegőben: 18 km/h
A drón hasán egy kis kamerát is találunk, amit valószínűleg elsősorban az automatikus fel-leszálláshoz használ, de ha már ott van, fotókat is lőhetünk vele.Mivel a hasán a kamera, csak felülnézetből és csak VGA (640*480px) felbontásban tudunk fotózni, videót nem tudunk készíteni.
Micro-USB-s gyorstöltővel (2,6A) kb. 25 perc feltölthető. Töltő nincs a dobozban, de szinte bármilyen (micro-usb-s) okostelefon töltője alkalmas a feladatra. Teljes feltöltést követően 7-9 percet repkedhetünk vagy száguldozhatunk a vízen.
Verdikt, árcetli
Igaz saját medence hiányában kevesebb lehetőség van kihasználni, a szárnyashajó üzemmód mégis nagyon tetszett, jól átgondolt és remekül megvalósított ötlet, miközben egy teljes értékű minidrónt is kapunk. Az élményért 48-52.000 Ft közötti összeget kell fizetnünk.
pro:
- hibrid, kettős funkcionalitás, remek újszerű ötlet
- két kütyü egy áráért
- mindkét üzemmódban remekül használható
- vízen rendkívül stabil, látványos a vízből kiemelkedő szárnyashajó funkció
kontra:
- aksi/üzemidő (extra cserélhető aksikkal meghosszabbíthatjuk)
- kamera (fix, VGA, csak állókép)
nincs hozzászólás