Leonardo Da Vinci már a 15. században kísérletezett ember hajtotta egyszemélyes helikopterrel, de ő is csak tervrajzok szintjéig jutott, a repüléstörténetben mindenesetre az egyik legrégibb talánynak számít a pedálos meghajtású propelleres szerkezet levegőben tartása, de úgy néz ki, mára már elérhető távolságba került a gyakorlati megvalósítása. A Marylandi egyetem tanulóiból toborzott csapat a campus kosárlabda-pályáján eszkábálta össze a Gamera II névre hallgató négypropelleres monstrumot, amivel két napon keresztül egyfolytában teszteket végeztek.
A propellerek egyenként 14 és fél méter átmérőjűek, a jármű hosszúsága pedig több mint 32 méter, majdnem az egész pályát el is foglalja, viszont a szerkezet súlya mindössze 32 kiló, ami nagyrészt a szénszálas kivitelezésnek köszönhető. Tavaly a Gamera előző verziója még csak 10 másodpercet tudott a levegőben maradni és több mint 45 kilót nyomott, a II-es változattal viszont már 50 másodperces rekordidőt tettek meg a föld fölött lebegve körülbelül 60 centis magasságban.
Az egyetemisták a heli-pad pedáljainak taposása mellett még kézimeghajtást is bevetettek némi extra felhajtóerő reményében, de még így is kevesebb mint egy lóerőnyi teljesítményt tudtak produkálni, ez sajnos még kevés ahhoz, hogy megnyerjék az Igor I. Sikorsky Human-Powered Helicopter Competition 250.000 dollár összdíjazású versenyét, ahhoz ugyanis 60 másodperces lebegés szükséges mintegy 3 méteres magasságban, plusz mivel helikopterről van szó, egy 10 négyzetméteres területen belül kell tartani a repülési pályát. A céltól azért már nincsenek messze és a jelenlegi rekordot így is ők tartják, a legutóbbi ilyen jellegű repülést japánoknak sikerült elérnie még 1994-ben, az ő részidejük 19 másodperc volt.
Videó a tovább után!
nincs hozzászólás