Sokak számára az egyik legbonyolultabb művelet autóvezetéskor a tolatás, ez a mozdulatsor nemtől és kortól függetlenül sokaknak gondot okoz, amiben közrejátszik az is, hogy egyes terepjárókból, sportkocsikból a lőrés méretű hátsó ablakokon gyakorlatilag nem lehet kilátni, jórészt a tükrökkre vagy jobb esetben a tolatóradarra kell hagyatkoznunk.
A japán Keio egyetemen most olyan rendszert fejlesztettek ki a probléma megoldására, ami a hátsó üléseket teljesen áttetszővé teszi a sofőr számára, persze némi optikai trükk segítségével, és nem úgy, hogy ténylegesen átlátszó anyagból készítenék az autó hátsó felét. Nem beszélve arról, ha esetleg ül ott valaki, az sohasem lesz átlátszó és vetíteni is nehéz rá. A kísérleti álcázó berendezés kamerákat vesz igénybe, amik a kocsi hátuljára vannak rögzítve, ezek egy projektorral állnak összeköttetésben, ami az elülső ülés alól vetít ki élőképet egy tükörre – hasonlóan ahhoz, mint ahogy a játékautomatákban is látjuk a képet.
A vezetőülésből megfordulva így látunk mindent az autó mögött, amit a valóságban amúgy eltakarna a hátsó ülés. Egy fedélzeti számítógép gondoskodik arról, hogy mekkora méretben látszódjon a kivetített videó a sofőr számára, hiszen más szögből fordulva nem feltétlenül igazodik a kép az ülések helyzetéhez. Jön a kérdés, hogy erre mi szükség, hiszen műszerfalba épített tolatókamerás monitort már ma is sokan használnak ugyanerre a célra, ám a rendszer kiötlője, Masahiko Inami professzor szerint az álcázó projektoros megoldás használata sokkal természetesebb, hiszen hátrafordulva tényleg látja a sofőr, ami mögötte van, továbbá a kivetített videó sokkal nagyobb mélységet ad tolatáskor a szimpla műszerfalas képernyőhöz képest.
Ez a japán fejlesztés azonban még csak az első lépés ezen a területen, a professzor szerint a végső cél az lenne, hogy a kocsi belsejéből 360 fokban lehessen átlátszóvá tenni a karosszériát minden utas számára, ezt már 5 éven belül megvalósíthatónak gondolják a kereskedelmi forgalomban is. Videó a tovább után!
nincs hozzászólás