Amikor Magyarországra még éppen csak beköszöntött az Internet akkor alapította meg Jeff Bezos az Amazon.com-ot. Jelenleg 61 milliárd dolláros éves árbevétellel, 110 ezer alkalmazottal, már 6-7 évvel ezelőtt is felfoghatatlan méretű raktárakkal és árukészlettel a legnagyobb online áruház. A kereskedő mammut az innovációért sem megy a szomszédba, elég ha csak a Kindle sikerére vagy az Amazon webes szolgáltatásaira gondolunk. Azonban az Amazon még mindig tud merészet álmodni és újat, nagyon újat mutatni.
Nagyot néztek az amerikai tévénézők, amikor az Amazon vezére, Jeff Bezos megjelent a legnézettebb vasárnap esti magazinműsorban, a 60 Minutes-ben, és bejelentette az Amazon Prime Air szolgáltatását, ami 30 percen belüli kiszállítást ígér a jövőben, mégpedig robotrepülők segítségével.
A maximum 2.2 kg súlyú csomagokat 16 kilométeres távolságra elröpítő octocopter belengetésével az e-kereskedelmi óriás számára remek alkalom volt az egyik legforgalmasabb nap, a Cyber Monday előtt a címoldalakra kerülni, ám közel sem ők az egyetlen cég, akik ezzel az új dróntechnológiával kísérleteznek.
A világ legnagyobb csomagküldő vállalata, a UPS is már jó ideje teszteli a drónokat csomagok és áruk mozgatására, viszont ők nem kizárólag kereskedelmi felhasználásban gondolkodnak, sokkal inkább a logisztikában, raktárhelyiségek közti csomagmozgatásban, illetve repterek és és távolabbi depók közti szállításban vennék nagy hasznát a robotizált postásoknak, jelentősen csökkentve ezzel a költségeket és a szállítási időket.
A kutatás-fejlesztésre jelentős összegeket fordító UPS az Amazon megoldásával szemben eléggé szkeptikus, hiszen eleve számos jogi kérdést vet fel a szolgáltatás, operatív jellegű akadályok nehezítik az elindulást, és még jelentősen javítani kellene az objektumfelismerés és kikerülés technológiáján, mert csak a GPS-koordináták alapján egyáltalán nem biztos, hogy a kocsifelhajtóra leszállva nem a kocsiba vagy a futkározó kisgyerekekbe ütközik a mini octocopter.
Továbbá egy drónok gyártásával foglalkozó cég szerint is minimum 18, de inkább 24 hónapig tartana, amíg ezek a vállalatok hadrendbe tudnának állítani bevetésre kész drónflottákat. A technikai nehézségek mellett nem elhanyagolható tényező a szabályozás hiánya sem, legalábbis egyes amerikai képviselők máris aggódni kezdtek az eget elsötétítő drónrajok és a munkájukat tömegesen elvesztő postások miatt. A robotokra szerelt kamerák és érzékelők miatt tartanak a magántulajdon megsértésétől és a megfigyelésektől is (részben jogosan), hiszen a hátsó udvarokba vagy ablakon át belesve képet kaphat a cég a vásárlási preferenciákról, ez pedig a még durvábban célzott reklámok előtt nyithatja meg az utat.
A törvényhozók éppen ezért légügyi hatósági engedélyekhez kötnék a drónok használatát, korlátoznák a funkcióit a privát szféra védelmében, és minimalizálnák a csempészettel kapcsolatos kockázatokat, hiszen egyesek már most arra használják a robotpostásokat, hogy dohányárut, drogokat és tiltott árukat mozgassanak egyik helyről a másikra.
A Pazar Cuccok webáruházból egyelőre nem ígérünk 30 percen belüli drónos házhozszállítást, azonban a raktáron lévő termékeket tartalmazó délelőtt leadott rendelések akár már másnapra a kezedben lehetnek (18e Ft feletti rendelés esetén díjmentes kiszállítással), bolti átvétel (Bp. VI.ker Ó u.2.) esetén pedig azonnal. Apropó bolt: holnap, dec.7. szombat zárásig még tart a bolti ajándék akció.
Kapcsolódó posztok
- Audid vagy Volvód van? Futárok nyithatják fel a csomagtartódat, legálisan
- 55.000 magos szuperszámítógéppel készült a Disney legújabb animációs filmje
- DARPA Falcon HTV-2: Bp-London 4 perc
- Pazar Karácsonyt!
- Parrot Bebop drón + Skycontroller teszt
- DJI Phantom 3 drón: 4K felbontás, 2 km hatótáv
- Parrot Bebop: Oculus Rift-re köthető drón 2 km magasan
- Kémléghajók lepik el a sztratoszférát
- Drónposta váltja az okmányirodákat Dubaiban
nincs hozzászólás