Úgy néz ki a Hollandok idén nagyon rámozdultak a repülés témára, a korábbi fake szárnypróbálgatások után azonban egy valóban használható, működőképes autó-gyroplane hibrid, vagyis repülő autó gördült ki a garázsból.
A PAL-V ONE névre keresztelt háromkerekű, kétüléses jármű leginkább egy modern-kori Velorexre emlékeztet, azonban ezt a járgányt Jetsonék is megirigyelnék. Ha dugóba rekednénk vagy ragaszkodunk a GPS útmutatásaihoz és átkelnénk egy folyón, olyan helyen, ahol nincs híd, akkor csak megnyomjuk a nagy piros gombot, az autó pedig egy kabrió tetőnyitásánál azért valamivel lassabban, de kb. 10 perc alatt helikopterré, vagyis pontosabban fogalmazva gyroplane-né transzformálódik (ld. videó a tovább után).
Különbség egy helikopterrel szemben: kerekeken gördül, helyből nem tud felszállni (minimál nekifutásra szüksége van), a felső rotor mellett van egy toló rotor is, sokkal könnyebb, sokkal olcsóbb, mind a bekerülése (50 ezer eurótól), mind a fenntartása, üzemeltetése, rendkívül könnyen pilóta vizsga nélkül repülhetőek és talán ami legfontosabb: az egyik legbiztonságosabb motoros repülő járműnek számítanak, mivel motorhiba esetén is biztonságosan letehető.
A PAL-V ONE-ra autó üzemmódban sem lehet panasz, a csupán 680 kg önsúlyú, kisautó méretű(4×1,6×1,6m) járgányt egy 230 lóerős motor gyorsítja 7-8 mp alatt 100-ra, végsebessége pedig 180 km/h óra, így autópályán is megállja a helyét. A masszív 96 literes tank és 8 liter/100 km átlagfogyasztás mellett 1200 km-t tehetünk meg benzinkút nélkül, azaz egy Budapest – horvát tengerpart távot oda-vissza. Ekkora tankra egyébként a repülő üzemmódban megnövekedett fogyasztás miatt van szükség.
Miután a 10 perces átalakulást követően a rotorok a helyükre kerültek egy kb. 165 méteres nekifutásra lesz szükségünk a felszálláshoz. Ezt dugóban jobb híján a leállósából tudjuk meglépni. Leszálláshoz azonban egy 30 méteres sík szakasz is elég, így akár a kert végében is letehetjük a gépet. Repülés közben végsebessége megegyezik az autópályás 180-nal, fogyasztása azonban 36 liter / órára nő, így repülési hatótávolsága sebesség függvényében 350-500 km-re csökken. A szabályozás miatt pedig 1000-1200 méteren kell majd közlekednie.
Mind földön, mind levegőben botkormánnyal irányítható. A keskeny géptest és a három kerék ellenére a közúton is rendkívül stabil, mivel a háromkerekű motorokhoz hasonlóan a teljes karosszéria bedönthető a kanyarban. A PAL-V ONE-hoz már 3D szimulátor is készült, így az első előrendeléseket leadók a kezelés nagy részét megtanulhatják, mire beindul a 2014végére ígért sorozatgyártás. A jogsi megszerzése egy autóvezetéshez szükséges kb. 40 órás tanfolyamot jelent, de annál lényegesen költségesebb, kb. 5000 euróba fáj.
5 hozzászólás