A Lockheed Martin által gyártott F-35 Lightning II egy egyszemélyes szuperszonikus vadászgép,melyből az USA hadserege éppen 2400 db-ot rendelt be nem kevesebb, mint 238 milliárd dollárért. Akárcsak egy új autóban a légzsák, egy harci gépben jó esetben a szériafelszereltséghez tartozik egy katapult. Hasonlóan a légzsákhoz a katapult is egy egyszerhasználatos eszköz, egyszer kell csak működnie, de akkor nagyon. Viszont egy egyszemélyes gép esetében a valós tesztelése nehézségekbe ütközik, hacsak nem akarnak minden alkalommal egy gépet is beáldozni.
A katapultokat gyártó brit BAE Systems megoldotta a problémát: mini vidámparkot, sínpályát épített, melyen egy 960 km/h sebességre gyorsuló sugármeghajtású F-35-ös pilótafülkével. Maga az F-35-ös egyébként kb. 1,6 Mach, azaz 2000 km/h sebessége képes, ha a rászabadítják a 190 kN-os tolóerőt gyorsul rendesen. Katapultáláskor azért visszavesznek a gázból. A katapult kar meghúzását követő harmadik másodpercben a pilóta már a géptől távol kinyílt ejtőernyővel ereszkedik lefelé. Maga a kilövés és a tető kirobbantása természetesen ennél jóval gyorsabban történik.
Mivel a légzsákkal ellentétben a katapult nem ütközésre vagy helyzetre automatikusan aktiválódó szerkezet, hanem emberi döntés és beavatkozás szükséges, így már csak egy kérdés maradt: crash-test dummy-val vagy egy vállalkozó kedvű szakemberrel tesztelik, akinek egy mezei hullámvasút vagy vidámpark már nem nyújt elég izgalmat és G-ket? Ja és a lényeg: videó a tovább után.
4 hozzászólás