A skót Falkirk felé vezető csatornán hajókázva jobbra pillantva egyszercsak azt vesszük észre, hogy eltűnt a part, aztán balra nézve megint csak meglepődünk, mert onnét is. Olyan mintha egy hídon úsznánk át hajóval, vagy a mágnesvasút alatt sínek helyett víz csordogálna. Csakhogy a híd, mintha nem lenne teljesen befejezve, a vége 24 méterrel lóg be egy víztározó fölé, ahonnét csúnya baleset lenne lebilleni:
A Falkirket és Edinburght összekötő Union-csatorna és folytatása a Clyde-csatorna vizének szintkülönbsége 24 méter és mégis teljes hosszában közlekednek rajta hajók (nem életüket megunt hardcore raftingosok, hanem 50+ szeméyles sétahajók visszafogott turistákkal és fagyit nyalogató skót kisnyugdíjasokkal) , köszönet egy mérnöki csodának, a világ egyetlen forgózsilipjének.
A masszív szintkülönbség miatt a többlépcsős zsiliprendszer túl drága és nehezen kivitelezhető lett volna, így jött az ötlet: építsünk egy 35 méter átmérőjű forgózsilipet! A trükkös szerkezet a kelta kétfejű harci szekercére hasonlít leginkább. Az óriás karok fejenként 300 tonna vizet képesek befogadni.
A két ellentétes kar mindig azonos terhet visel, a beúszott hajók tömegétől függetlenül. Archimédesz is berappelte a tuti rímet, ami mellesleg igaz is: hogy minden vízbe mártott test a súlyából annyit veszt, amennyi az általa kiszorított víz súlya. Így a roppant súlyt kitartó szerkezet két oldala mindig egyensúlyban van, így a kerék szinte kisujjal körbefordítható, ha jól be van zsírozva a csapágy. Na jó ez azért nem teljesen igaz, de a 22,5 kW összteljesítményű motorok, mindössze egy agresszívebb konyhai turmixgép szükségletével megegyező energifelhasználással fordítják el félig 4 perc alatt a mindennel együtt kb. 800 tonnás kereket.
A Falkirk kerék 2002-ben épült 20 millió angol fontból (7 Mrd ft). A pazar megoldás ellenére kifejezetten olcsó, hiszen a völgyhíd árából akár 6 ilyen forgózsilp is felhúzható lenne, amihez azért egy 150 méteres függő csatornameghosszabítás is társul. Videó a tovább után!
Éjjel kivilágítva sem rossz
1 hozzászólás