Ha elég jól megindokoljuk, a következő, a térképet elhagyó extrém túránkra kölcsönkérhetünk a keresőóriástól egy Google Trekker hátizsákot és a 15 kg-os 15 db 5 MP-es kamerát és két GPS vevőt tartalmazó batyuval vághatunk neki az ismeretlen meghódításának. Ha még jobban megindokoljuk, esetleg egy non-profit szervezetet képviselünk, akár pénzt is kaphatunk a nyaralásért. Extrém Street View készítés crowdsourcing alapokon, némi Kolumbusz utánérzéssel.
Rövid Google Maps, Streetview történelem
A Google egyik legmenőbb, legmeghatározóbb, majdnem mindenki által ismert szolgáltatása a Google maps, Google Earth utcaszintű világtérkép, amelynek a versenytársak nem nagyon lépnek a nyomába. Lehet, sokan nem tudják, de a Google Maps egy ausztrál testvérpár C++-os offline alkalmazásaként indult, a céget Sergey és Larry remek megérzéssel még 2004-ben vásárolta fel. 2006-ban megjelentek a 3D épületek, a Mars és a Hold felülete, és a Google Maps API, aminek segítségével a fejlesztők már saját projektjeikbe is integrálhatták a remek szolgáltatást.
2007-ben, egyelőre csak USA-szerte, de megjelent a forgalomfigyelő, a helyi vállalkozások adatai és jelen poszt szempontjából legérdekesebb újítás a Street View, azaz a 360 fokos panoráma nézet. Ebben az évben 54 új ország kerül fel a térképre. 2009-ben Budapesten is felbukkantak a Street View autók és szép lassan bejárták majdnem az egész országot. 2011-től napi 50 ezres API lekérés felett a Google elkezdett pénzt kérni a szolgáltatásért. 2013-ban megjelent Észak-Korea műhold térképe, április 23-án pedig hosszas jogi huzavona után elindult Magyarországon is a streetview, azaz az utca szintű 3D nézet, így legtöbb városunk már bejárható FPS nézetben, a virtuális utazáshoz már a fotelből sem kell felkelnünk.
Ha viszont mégis felkelnénk és nem csak a szomszéd településig mennénk, hanem a világ olyan pontjára, ahol még nem járt előttünk a Google utcaképkészítő járműve és út hiányában nem is tud eljutni, akkor magunkra vállalhatjuk a feladatot.
Kezdetben a fókusz a városokon, illetve a közúthálózaton bejárható területeken volt, ahova a Google utcaképkészítő autók könnyedén eljutottak. Az autó- és kameratechnológia folyamatos fejlesztései révén a legújabb autók már 15 lencse használatával készítik a 360 fokos panorámaképeket. Az autó tartozékai közé tartozik továbbá egy mozgásérzékelő a pozíció rögzítéséhez, egy merevlemez az adattároláshoz, egy kis számítógép, amely a rendszert működteti, valamint a 3D adatokat rögzítő lézerek, amelyek segítségével meghatározhatók a távolságok az utcakép nézet egy képén belül.
A Google-nél azonban hamar rájöttek, hogy sokszor a legszebb, legizgalmasabb helyek nem közelíthetőek meg autóval, így a következő lépést a StreetView tricikli jelenette, amit pl. már a Stonehenge területére is beengedtek. A Következő kihívást a kanadai síparadicsom, Whistler Blackcomb feltérképezése jelentette. Ez esetben egy motorosszánra került fel a nagytestvér. Ha már virtuális turizmus, akkor a múzeumok sem maradhatnak ki, így megszületett a Street View kézikocsi, amit a világ számos helyén több kiállítóterembe is beengedték már.
Google Trekker
A Trekker pedig lehetővé teszi, hogy az utcaképben még több hely jelenjen meg – olyan helyek is, ahová az autók, triciklik, kézikocsik és hómobilok sem képesek eljutni. A Trekker egy hátizsák formájú berendezés, amelyre egy kamerarendszert erősítettek. Mivel így könnyen hordozható, a szűk terekben vagy csak gyalog megközelíthető helyeken is lehet vele képeket készíteni. Ez a berendezés egy Android rendszer által vezérelt, 15 különböző irányba tájolt objektívet tartalmaz, így az ezekkel készített fotókat 360°-os panorámaképekké lehet összefűzni. Amikor a kezelő halad, a berendezés kb. 2,5 másodpercenként készít képeket. Ezt a fényképezési módszert először az arizonai Grand Canyon sziklás vidékén próbálta ki a cég (de járt már az északi sarkkörön túl is), ami után a Trekker a Street View többi eszközéhez hasonlóan megkapta a nevezetes Google Térkép-emblémát.
Kölcsönözzél Google Trekkert!
A Google nemrég gondolt egyet és úgy döntött, hogy a Trekkereket megfelelő indoklás mellett kölcsönadja. Igaz egyelőre magánszemélyek nem, csak non-profit szervezetek, turisztikai hivatalok, utazási irodák, állami intézmények és egyetemek pályázhatnak. Az első partnerek egyike, aki sikeresen elnyerte a lehetőséget, a Hawaii turisztikai hivatal, akik a sziget nehezen megközelíthető, de annál látványosabb helyeit szeretnénk rögzíteni. Egy rövid űrlap kitöltésével itt lehet pályázni: Trekkeres felfedező szeretnék lenni! A Google pedig egy rövid toborzó videót is készített a célra:
Javier Bardem terrorista főhadiszállása is megvolt
A Grand Canyon és az Északi-sarkkör végtelen havas vidékei után a híres/hírhedt Hasima-szigetet is bejárták Trekkerrel. Hasima vagy más néven Gunkandzsima, vagyis hadihajó-sziget egy Nagaszaki városához tartozó elhagyatott sziget Japán délnyugati részén, amely a várostól 15 kilométerre található. A csatahajó formájú szigetet hatalmas városfalak veszik körbe, amelyek védik a többméteres hullámoktól. A sziget a legutóbbi James Bond filmben a Skyfall-ban szolgált fontos helyszínként Javier Bardem főgonosz főhadiszállásaként.
A sziget az 1800-as évek végétől települt be, a munkásokkal és családjaikkal, hiszen a szigetről 1887 és 1974 között tengeralatti szénbányászatot folytattak. 1890-ben vásárolta meg a japán Mitsubishi cég a szigetet 100 000 jenért, majd óriási betonfalakkal vette körbe, hogy megvédje a tájfunok okozta hullámoktól. Volt olyan időszak, amikor 5000-nél is több lakosa volt a 160×480 méteres szigetnek, vagyis négyzetkilométerre vetítve 83.500 lakos. Ez a mai Tokió népsűrűségének mintegy hatszorosa, és ez időben (1959 körül) a sziget számított a világ legsűrűbben lakott településének. Az itt épült lakások zöme nem volt nagyobb tíz négyzetméteresnél. 1974 januárjában elrendelték a bányák bezárását. A munkanélküliség következtében, és mivel a Mitsubishi beszüntette az ivóvíz- és az élelmiszer-szállítást, áprilisig mindenki elhagyta a szigetet.
Google Trekker galéria:
1 hozzászólás