A Google az egyik leginnovatívabb, legdurvábban növekvő tech vállalat, remek szolgáltatásaival reggelire megeszi bármelyik konkurensét, sőt az egyik alapító, Sergey Brin ráadásul orosz származású (igaz, csak 6 éves koráig élt Moszkvában), mindezek és a többszörös alkalmazott és pénzbeli túlerő ellenére Oroszországban másfél évtizede nem bír a keresőóriás helyi ellenfelével a Yandex-szel.
Az oroszok nem csak nacionalista megfontolásból használják előszeretettel a Yandexet, hanem egyszerűen jobb. Hiába a Google tapasztalata és pénze, ami az orosz nyelvű kereséseket illeti a Yandex még mindig jobb találatokat kínál. Lassan, de biztosan azért jön felfelé a Gugli és az elmúlt évek kemény harcai árán 22-ről 26,8%-ra növelte részesedését, azonban a Yandex még így is masszív 60% feletti részesedéssel uralja az orosz piacot.
A Yandex felismerve lokális erejét pár éve elkezdett terjeszkedni a szomszédos országok irányába is. Sorra nyíltak az irodák Ukrajnában, Kazasztában, Belorusziában és Törökországban. A Yandexnek emellett a Hollandiában és Svájcban is van irodája, illetve a 1998 óta a Google központtól nem túl messze San Franciscoban a Yandex Labs kutatóközpont. A tavaly nyári sikeres IPO-t követően pedig már a Nasdaq-on is megvásárolhatóak a cég részvényei, igaz az első évben a Facebookhoz közeli esét szenvedett el.
Jelen poszt apropója is egy irodanyitás. A Yandex ezúttal moszkvai központja mellett megnyitotta második szentpétervári irodáját is. A 200 méteres főfolyosó mentén elhelyezkedő 3310 m2 alapterületű munkahelyet az orosz Za Bor építészstúdió tervezte, csakúgy, mint a 2008-ban átadott teret is. Az új Yandex office az irodaház teljes 4. szintjét elfoglalja.
Az orosz keresőóriás irodája egy számítógép desktopját igyekszik lekövetni, egy kicsit a „Drágám a kölykök összementek” stílusban. Bármerre nézünk pixelfalak, hatalmas ikonok, kijelzők, gombok, kurzor nyilak, @ szimbólumok, sőt a szűk folyosón az egyik kanyarban egy Pacman is szembejön.
A tervezést, az élhető terek kialakítását leginkább az iroda hosszúkás alakja, a 200 méteres folyosó nehezítette meg. Azonban a meglepő installációkkal telepakolt folyosó egybe erősíti is azt az érzetet, mintha egy számítógép belsejében vagy a keresőóriás gyomrában járnánk. A megrendelői kívánság, illetve a koncepció pedig pontosan ez volt.
Rögtön belépéskor egy hatalmas keresőmezőt szimbolizáló recepciós pult és a Yandex nem hivatalos logója a nagy sárga jobbra nyíl fogadja a látogatót. Ez a koncepció végigkíséri a teljes irodát. Ahogy a folyosón végighaladunk mindig egy-egy ismerős Yandex szolgáltatást szimbolizáló ikonba, logóba vagy gombba ütközhetünk, bár a 3D kialakítás és méretek miatt ezeket néha nem is egyszerű felismerni.
A tervezők a színekkel sem spóroltak, jutott bőven a zöldből, narancssárgából, lilából, de szerencsére a világosszürke padló és a fehér falak megfelelően ellensúlyozzák a színkavalkádot. Az elsőre öncélú dekorációnak tűnő elemekhez pedig szinte minden esetben funkció társul. Ezek legtöbbször különböző funkciójú tereket határolnak el egymástól. Legyen szó egy pihizésre szolgáló sarokról vagy éppen egy tárgyalóról.
A pihenésre, kikapcsolódásra szolgáló helyiségnek is fontos szerep jutott, hiszen a Yandex irodában három műszakos, nonstop 0-24 óra munka folyik. Így nem meglepően a folyosón végighaladva találunk étkezőket, konditermet, kávézó sarkokat, zuhanyzókat és természetesen a kötelező függőágy és csocsóasztal sem hiányozhat.
Yandex | ||
Alapítva: | 1997 | 1998 |
Árbevétel (2011): | 20 mrd rubel (0,6 mrd USD) |
38 mrd USD |
Alkalmazottak (2012): | 3.340 | 54.600 |
Globális helyezés: | #7 | #1 |
Orosz piac: | 60,3% | 26,8% |
További menő irodák:
nincs hozzászólás