Ha londoni ikonikus nevezetességeket kellene megneveznünk, elsőként talán a fekete taxik, a londoni metró, a telefonfülkék és a piros emeletes buszok ugranak be sokaknak. A korábbi Routemaster típusú „double-decker” buszokat még 2005-ben kivonták a forgalomból, mivel már eléggé elavultnak számítottak és nem volt túl gazdaságos a fenntartásuk, de a jelenlegi főpolgármester, Boris Johnson még 2008-as megválasztásakor ígéretet tett arra, hogy visszaadja a londoniaknak a közkedvelt piros buszukat, kicsit felturbózva és környezetkímélőbb változatban.
A New Bus for London projektben Thomas Heatherwick tervét karolták fel, és az észak-írországi Wrightbus cég már le is gyártotta az első protoípust az új hibrid meghajtású, futurisztikus emeletes buszból. A 11 méter hosszú és 2,5 méter széles járműnél a hatalmas ablakok dominálnak az alsó és felső szinteken, hogy minél több fényt engedjenek be, no meg hogy legyen hol bámészkodni a turistáknak. Ami a kapacitást illeti, fent 22, míg alul 40 ülőhely van kialakítva, plusz 25 főnek van még állóhely, a ki- és beszállásnál pedig összesen három ajtó fogja megkönnyíteni a zavartalan utasáramlást, közülük a hátsó állandóan nyitva lesz.
A környezetbarát megoldások között említhetők a LED-es fényszórók és a 175 lóerős Siemens-villanymotor, kiegészítve a normál dízelmotorral és 75 kW-os akkumulátorokkal. Nagyon ügyeltek a károsanyagkibocsátás minimalizálására, és sikerült is elérni a szén-dioxid kibocsátásban a 640 g/km-es értéket, ami 40%-kal kevesebb, mint hagyományos buszoknál, maga a dízelmotor pedig 100 kilométerenként 24 litert fogyaszt városban, ez ugyan soknak tűnhet, de ez a normál dízeles buszokhoz képest még mindig 15%-al jobb.
Az első próbajárat már meg is történt a City Hall és a Trafalgar tér között, az a hír viszont már kevesebb publicitást kapott, hogy ugyanez a prototípus az M1-es autópályán szabályosan lerobbant és a leállósávba kényszerült. A kínos malőrnél először az akkumulátor lemerülésére gyanakodtak, de utólag kiderült, hogy csak kevés volt a beletankolt dízelolaj.
A piros hibrid buszokból februárban még további 20-at helyeznek üzembe kísérleti jelleggel, és ha beválnak, akkor a 2012-es londoni olimpiára nagy valószínűséggel már ezek is szállítják majd a nézőket. A 87 fős kapacitású jármű egy példánya 330.000 fontba kerül (~121 millió Ft), és átlagosan 15 éves élettartammal számolnak vele, miközben a leváltani szándékozott, olcsóbb csuklós Mercedes-buszok majdnem duplaannyi férőhellyel futnak az utakon, az ellenzék hőbörög is a drága beruházás miatt, de úgy tűnik hiába, ez a projekt a jelenlegi városvezetés számára presztízskérdés.
5 hozzászólás