Surly Moonlander, azaz Morcos Holdraszálló, akár Neil Armstrong beceneve is lehetett volna, amikor rossza napja volt, de valójában egy különleges bringáról van szó. A Moonlander a Fatbike-ok családjába tartozik, azaz legfontosabb ismertetőjegye a rettenet méretű abroncs, amely olyan arányokat kölcsönöz a biciklinek, mintha azzal éppen egy rajfilmből tekertek volna ki.
A Surly márkájú 4130 CroMoly acélváz villáin 100 mm széles felnik figyelnek és ezekre jönnek az arányaiban traktor méretű 12 cm széles és majdnem ilyen magas Big Fat Larry típusú abroncsok, amelyeket a Curiosity is megirigyelne.
A gyártók kerékpárabroncsok külső burkolatának felépítéséhez főként nejlonszálakat használnak. Ez az anyag rendkívül nagy szakítószilárdsággal rendelkezik és könnyen összedolgozható a gumival. Az egyik legfontosabb mutató a tpi, amely azt mutatja meg, hogy egy hüvelykre hány szövetszál esik. A nagyobb szövetsűrűség jobb defektállóságot és kisebb gördülési ellenállást garantál. A belépő kategória a 20-35 tpi, 60 tpi felett már prémium minőségű abroncsokat kaphatunk, a csúcsgumik pedig 120 tpi feletti szövetszál-sűrűséggel rendelkeznek.
Az 26”-os Big Fat Larry 120-as TPI értékkel büszkélkedhet, súlya 1200 gramm, darabja $160-ba kerül (35.000 Ft). A Fat Larry alacsony 5-30 psi (0,3-2 bar) tartományban használható, de az abroncshoz illő terepen (hó, homok, sár stb.) ajánlott csak kb. 10 psi (0,6-0,7 bar) nyomásig fújni.
Elől egy Shimano SLX, hátul pedig egy Shimano Deore XT váltó található, a lassításról 160 mm-es Avid tárcsafékek gondoskodnak. Vázméretek: 16-18-20-22”, kerekek távolsága: 111,4cm, első villa szöge: 70,5 fok, ülés 73 fok, súly: 16,8 kg, Taiwanban gyártják. Árcetli: $2350 (515.000 Ft)
Átlagos terepen egy hagyományos MTB-vel nyilván gyorsabban és hatékonyabban fogunk haladni, így mindennapi használatra nem igazán racionális választás, azonban hóban, homokban, tengerparton, sípályán történő downhillezésnél megmutatkoznak a Moonlander és a hatalmas kerekek előnyei, igaz azért csodát ne várjunk vízen járni ezzel a géppel sem fogunk. Ha pedig még durvább, például szántalpas, lánctalpas havi bringára vágyunk, akkor mindenképpen csekkoljuk Ktrak-et!
4 hozzászólás