Az olyan zsúfolt és sűrűn beépített metropoliszokban, amilyen New York is, már komoly fejtörést okoz egy-egy új közpark bepréselése, így lassan már tényleg nem marad más választás, mint az olyan radikálisan újfajta megközelítés, miszerint a parkosított köztereket a föld alatt kell folytatni.
A földalatti park tervezése még 2011-ben indult, hivatalosan először Delancey Underground Project volt a munkaneve, majd később Lowline névre keresztelték át a városban egykor magasvasútként funkcionált, ma növényekkel betelepített sétálóutcás High Line párjaként, a cél pedig az lenne, hogy a Manhattan Lower East Side negyedében található Williamsburg Bridge Trolley Terminalt (tulajdonképpen egy lepukkant és 60 éve nem használt villamosgarázst) innovatív módon zöldítsék be és ezzel egy új parkkal gazdagítsák a várost.
Csak a természetes napfény föld alá továbbítására és a száloptikás technológiákra eddig 155.000$-t költöttek el és életnagyságú modellekben tesztelték a hatékonyságát évekig, ám nagyon úgy tűnik, hogy életképes megoldásról van szó, és ténylegesen kivitelezhető a földalatti park ötlete.
Az Essex Street metrómegállóhoz közel fekvő mintegy 5500 négyzetméteres garázs környéke amúgy is New York legkevésbé parkosított részének számít, így viszont a napi ingázók és a látogatók remélhetőleg ismét felpezsdítik majd az egykor szebb időket látott közlekedési csomópontot, mivel testközelből is megtekinthetik, milyen mértékben képes a mai technológia átformálni a városképet azzal, hogy immár a föld alá is telepíthető lesz az eddig csak a felszínen megélő növényzet.
A fák és egyéb parkban megszokott dekoratív bokrok napfényigényét jelen esetben parabolás napfénygyűjtőkkel oldják meg, amik a lehető legtöbb természetes fényt gyűjtik össze folyamatosan a Nap felé fordulva, majd azt optikai kábeleken keresztül a föld alá továbbítják, végül a plafonra telepített tükrös tányérok szórják szét a vegetációra a fotoszintézishez szükéges hullámhossz-tartományban.
Egyedül a friss levegőellátás és a magas páratartalom okozhat még fejtörést a kivitelezőknek, New York város önkormányzata a közlekedési hatósággal együttműködve mindenesetre azzal számol, hogy 2017-ben megindulhat az építkezés és az azt követő évben meg is nyithat a Lowline-állomás.
Kapcsolódó posztok
- Ingyenes gigabites Wi-Fi hálózat New Yorkban
- Anti-zombi pánikkabin Halloween-re 28 millióért
- Megajacht különbejáratú úszógarázzsal
- Top 5 felhőkarcoló 2014-ben – International Highrise Award
- Szintetikus levél gyárthatja az oxigént az űrben
- Antibakteriális, wifis villamosokkal készül Oroszország a 2018-as focivébére
- Magneto mágneses cipőjével a plafonra mész
- A TAG Heuer luxusmobilja napfénnyel töltődik
- A kisváros főterét óriás tükrök világítják be
nincs hozzászólás