Repülő tengeralattjáró vagy vízalatti repülő?

By  | 

Repülőt víz alatt már láttunk mondjuk a II. világháborúban, igaz feljönni már nem tudott. Meg ugye ott vannak a hidroplánok, melyek könnyűszerrel landolnak a víz felszínén. Nem is beszélve a Kaszpi-tengeri szörnyekről az ekranoplánokról. A repülő tengeralattjáró már nehezebb kérdés, bár ugyan arról van szó csak kérdés melyik irányból közelítjük meg a témát.


Illusztráció :)

Az ötlet egyáltalán nem sci-fi, hiszen a DARPA (az Egyesült Államok védelmi minisztériumának kutatásokért felelős részlege. ld. még Darpa Grand Challenge) hatalmas pénzeket tol a projektbe. A feladat igazi kihívás elé állítja majd a mérnököket, hiszen a két típusú jármű által támasztott technikai követelmények nagyjából teljesen ellentétesek. Egy repülőnél a cél, hogy minél könnyebb legyen egy tengeralattjárónál pedig, hogy minél nehezebb. Mivel a közeg, amiben közlekednek is teljesen eltérő, így a meghajtást is jól ki kell találni, de talán ez lesz a feladat könnyebbik része.


FS1 40 cm-es modell (Rick Teskey)

Egyébként inkább víz alá merülni képes repülőről van szó, mintsem repülő tengeralattjáróról, mivel a lefektetett célok szerint a jármű az ideje nagy részét a levegőben fogja tölteni és csak néha sirályként zuhanórepülésben alábukni.

A DARPA az alábbi követelményeket támasztotta: ami a hatótávolságot illeti, egy tankolással, egy akcióban legalább 1800 km-t kell a levegőben bírnia, 360 km-t a vízfelszínen haladva és 40 km-t tengeralattjáró üzemmódban. Fedélzetén nyolc fős legénységnek és 1 tonna felszerelésnek kell elférnie. Hát fel van adva a lecka az biztos.