Szocsiból fúj a szél – Szélcsatorna-teszt áramvonalas síelőknek

By  | 

gm_szelcsatorna_szocsi_aramvonalas2

A General Motors szó szerint öreg motorosnak számít az aerodinamikai tesztekben, már 1980 óta használja a 4.500 lóerős, 210 km/h-szélsebességet produkáló, 13 méter átmérőjű turbinát a fejlesztés alatt álló autómodelljei teszteléséhez (legyen az egy Corvette, Camaro, Chevrolat, Buick, GMC vagy Cadillac), de az már meglehetősen érdekesnek tűnhet, hogy még a kanadai sícsapat is rendszeresen hozzájuk jár edzeni.

GM Wind Tunnel

A Michigan állambeli Warrenben található aerodinamikai GM-laborban gyakori vendégnek számít a kanadai csapat a síszezonok előtt, legfőképpen azért, mert itt valós körülmények között tudják tesztelni a legújabb technológiákkal felvértezett sífelszereléseiket. A versenyzőket számos versenypózban és helyzetben megvizsgálják a mesterséges szélcsatornában, permetet nyomatnak az arcukba vagy épp a hátukba, hogy vizuális képet is kapjanak a légáramlatokról, maximálisan 100 km/h-s szelekkel vizsgálják a sisakok, szemüvegek, bakancsok és sílécek ellenállását, majd az egészet szépen lefilmezik és később részletesen kielemzik. Az F2 erősségű tornádónak megfelelő sebességű mesterséges szelet generálni képes 230 méter hosszú alagút, szélcsatorna egyébként óránként $2000-ért (450.000 Ft) bérelhető

tn_windtunnel02

Szerencsére a GM volt a 2010-es vancouveri téli olimpia hivatalos szponzora, így mindkét félnek előnye származott a közreműködésből, ám az is igaz, hogy a télisportoknál általában az első és a tizedik helyezettet mindössze századmásodpercek választják el egymástól, így bármilyen rutinszerzés és felkészülés jól jöhet. A szélcsatornában lehetősége van a sportolóknak a legoptimálisabb testtartást megtalálniuk és begyakorolniuk, és az eredmények ebből a szempontból mindenképpen a kanadaiakat igazolják, például a 2009/2010-es szezonban négy versenyszámban is győzelmet arattak, nyolcban pedig további dobogós helyezéseket értek el.

tn_windtunnel01

A 251,4 km/s-s sebességével lesiklásban világcsúcstartó olasz Simone Origone szintén igénybe veszi a szélcsatornás teszteket a Pirinfarina autós designcégnél, ő 2004 óta már több mint 17 különböző díjat nyert, szóval Szocsiban is érdemes lesz figyelni, melyik szélcsatornákban kikupált versenyző fog babérokat aratni.

nu-e-gata-automotive-wind-tunnel-testing-23250_1