Több mint 4 éve számoltunk be először, az akkor még csak koncepcionális fázisban lévő holland szuperbuszról. Már el is felejtettük nagyjából. Biztosak voltunk benne, hogy a merész koncepció nem jut sokkal messzebb a tervezőasztalnál, erre kigördült a prototípus a garázsból, vagy inkább hangárból.
A szuperbuszt egyébként Hollandia első űrhajósa Wubbo Ockels tervezte és a holland kormány finanszírozta a projektet, mely eddig mintegy 13 millió eurót emésztett fel az adófizetők pénzéből. A luxusbusz 15 méter hosszú, de mindössze 165 cm magas, így rendkívül előnyös aerodinamikai tulajdonságokkal rendelkezik. Mindkét oldalán 8-8 külön nyíló ajtó található és összesen 23 személy szállítására alkalmas. A teljes karosszéria szén- és üvegszálas technológiával készült, így az áramvonalasság mellett rendkívül könnyű is. A környezetbarát üzem is kiemelten fontos volt, így a meghajtásról egy 300 kW (kb. 400 lóerő) lithium-ion aksikkal táplált elektro-motor gondoskodik, mely igaz rövid ideig, de 600 kW teljesítményt is képes leadni. Ez 250 km/h sebességig tudja repíteni a 9500 kg önsúlyú járművet 23 utassal a fedélzetén. A fékereje is rendben van 250-ről 200 méteres féktávon belül képes megállni.
A szuperbusz a nagysebességű vonatok alternatívájaként született, illetve azokkal szemben azt az előnyt nyújtja, hogy nincs pályához kötve, bármilyen országúton elboldogul, városon belül több ponton is meg tud állni utasfelvétel céljából. Ennek mond egy picit ellent az az elgondolás, hogy a busz számára külön utat, de legalábbis fizikailag is leválasztott sávot építenének, igaz ennek csak biztonságos, törvényes közlekedés fenntartása a célja, hiszen a német autópályákon kívül, sehol Európában nem döngethetünk 250-nel, főleg egy 23 személyes busszal. A 15 méteres hossz ellenére rendkívül fordulékony, mivel a hátsó 2×2 kerék is kormányozható, így nem jelent gondot a városon belüli navigáció sem.
Hiába a 3-4 év fejlesztés és a projektbe tolt 13 millió euró a szuperbusz jövője továbbra is bizonytalan, mivel az új holland kormány már lényegesen kevesebb érdeklődést mutat, mint elődje, amit a pénzügyi támogatás megcsappanása is tükröz. Ockel persze rendkívül csalódott lenne, ha itt a vége felé kellene feladnia, így a pénz felé fordul: irány Dubai! Az arab ország már csak a többnejűség intézménye miatt is remek célpont, hiszen nem ritka a 3-4-5-12 feleség és 15+ gyerek. Ennyien pedig nem férnek be egy Bugatti Veyronba vagy egy Maybachba, egy Lamboról nem is beszélve. Igaz ilyen családi adottságokkal a szuperbusz 23 férőhelye is hamar szűkösnek bizonyulhat. Egyébként pont annyiba kerül, mint egy Veyron: 1 millió euró.
A busz belseje is jobban hasonlít egy luxusautóéra, vagy repülőre mint egy lepattant távolsági buszra. Kényelmes, lábtámasszal és remek oldaltartással rendelkező fejtámlás sportülések, az extrém végsebesség miatt négypontos biztonsági övvel. Az utasok további kényelmét szolgálja légrugós felfüggesztés, a szórakoztatásról pedig TV és a internetkapcsolat gondoskodik.
Persze Ockel jobban szeretné, ha Dubai helyett saját hazájában Hollandiában gördülne ki először a forgalomba. Éppen múlt héten demózta egy reptéren a tervezett célcsoportnak, akik nem az olajsejkek, hanem holland kisdiákok. Nekik tetszett a gép, tátva is maradt a szájuk rendesen. Nem kellene nekik kétszer mondani, hogy lecseréljék az iskolabuszt.
Videók a tovább után!
5 hozzászólás