Először is mi is az a visual mapping? A kifejezés alatt leginkább a virtuális épületfestést értik, amikor egy az épület architektúrájával harmonizáló, zenei aláfestéssel komponált animációt, videót vetítenek az épület falára. Például azt az illúziót keltve a nézőben, mintha ki-becsuknák az ablakokat, vagy éppen megtáncoltatnák az épület tartóoszlopait. Az egyik leglátványosabb ilyen hazai produkciót a Cinetripes csapat készítette a djuice megbízásából, amikor a Nyugati Pályaudvar Eiffel-tér felőli oldalát keltették életre. Illetve egy évvel később, ami még látványban nagyot szólt, a PaintUP! verseny, amelynek keretében a Műcsarnok homlokzatát kellett fényfesteni. A rendkívül színvonalas produkciókat, korrekt hangosítás mellett a közönség a Hősök teréről figyelhette. Idén sajnos elmarad a verseny, legközelebb 2014-ben várható.
Természetesen nem csak egy helyben álló épületekre lehet vetíteni, hanem bármilyen tárgyra, felületre, sőt, ha a művészek, fejlesztők igazán nagy kihívás elé szeretnénk állítani magukat, akkor a vetítés síkját több tengely körül térben megmozgatják, miközben a projektoroknak is fel kell venniük a tempót szinkronban, hogy a végeredmény ki is nézzen valahogy.
A san franciscoi Bot & Dolly stúdió éppen erre az elsőre lehetetlennek tűnő feladatra vállalkozott. A pár napja kiadott „Box” című videóban (lásd alább), mind a „vetítővászon”, mind a projektorok folyamatosan, szabadon mozognak a tér minden irányában. A 6 tengely mentén mozgó Dolly IRIS ipari robotkarok összehangolt, tökéletes kalibrált mozdulatokkal forgatják, emelik, mozgatják a térben, mind a megvetített a tárgyat, mind a projektorokat, mind a kamerát! A hattengelyű robotkarok bármilyen pontot bármilyen irányból képesek elérni, viszont programozásuk, a vezérlőszoftver lefejlesztése, főleg több kar térben és időben tökéletesen összehangolt mozgásának kialakítása rendkívül nehéz feladat. Sőt, mivel nem csak a vászon és a projektor mozog, hanem a kamera is, arra is kellett figyelni, hogy a kamera aktuális szögéből nézzenek ki pont jól a 3D animok. A Dolly IRIS robotkarokat egyébként legtöbbször Hollywoodi produkciókban használják speciális kameramozgásokhoz.
A projekten egy 20+ fős stáb dolgozott, a tervezés és az animációk nagy része Maya-ban és Cinema 4D-ben készült. Pár fejlesztés közbeni screenshot a videó utáni galériában, akit érdekel.
Fontos kiemelni, hogy az alábbi videó egy élő performansz rögzítése, azaz a videó nem utómunkázott, ha a kamera helyén álltunk volna, ugyanezt látjuk. A humanoid szereplő is igazi. Animáció csak az, ami a „dobozokra”, felületekre vetítve van.
nincs hozzászólás